برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی
logo

مرکز بهداشت شهرستان تبریزTabriz Health Center

فهرست اصلی

بهداشت محیط مدارس


مقدمه :
        مراكز آموزشي و پرورشي فضاي اجتماعي خاصي هستند كه آموزش و رشد شخصيت كودكان و نوجوانان امروز كشور و آينده سازان فردا بايد در پناه موازين علمي و اصولي بهداشتي جاري در آن اعتلا يابد . ضرورت توجه به بهداشت مراكز آموزشي و پرورشي  ناشي از اين حقيقت است كه گروه سني تا 18 ساله رقم بزرگي از جمعيت كشور ما را در بر مي گيرد و به علت آسيب پذيري اين جمعيت سني تامين بهداشت و برقراري سلامت آنها تاثير انكار ناپذيري در ارتقاء سطح بهداشت كشور خواهد داشت .
بعلاوه دوران سريع رشد و تكامل جسمي و رواني آنان ايجاب مي كند كه هرچه بيشتر و بهتر مسير زندگي جمعيت مزبور از عوامل تخريبي يا بازدارتده و عوامل نامطلوب محيط پاك شود .
بديهي است كه اجراي موازين بهداشتي و مراقبت هاي لازم از دانش آموزان ، به كارگيري اصول صحيح پيشگيري از بيماري ها و كنترل عوامل محيطي مدارس از جمله آب ، فاضلاب ، دفع مدفوع ، زباله و نور كافي كلاسها ، محيط كلاسها و تغذيه سالم  سبب مي شود تا آموزش و پرورش در محيطي سالم و مطلوب انجام پذيرد و چون در مراكز آموزشي و پرورشي غير بهداشتي و ناسالم كودكان نمي توانند حتي در بهترين شرايط و برنامه هاي آموزشي بهره مند گردند .
مسئولیت ایجاد محیط های سالم به عهده کیست ؟!
ایجاد محیط های سالم ، مسئولیتی همگانی است و مهمترین وظیفه ما و  سیاستگزاران ، تامین محیطی سالم و ایمن برای کودکان می باشد این امر مهم به عهده کلیه بخشهای توسعه جامعه از جمله ، آموزش و پرورش -جهاد کشاورزی –برق – راه – ارتباطات – ارشاد -فرمانداری ها - نیروی انتظامی - بهداشت و درمان - قوه قضائیه و ....... و مردم میباشد
پس برای ایجاد محیط سالم باید از خودمان  شروع کنیم .اگر ارتباط اولیا و مربیان با مسئولین بهداشتی به صورت تنگا تنگ باشد میتوانند مشکلات بهداشتی زیادی را با استفاده از راه هایی ساده مثل اضافه کردن سطل زباله ، نوشتن شعار های بهداشتی ، اضافه کردن مواد شوینده و صابون ، تعمیر شیرهای آب و سرویس های بهداشتی ، نظافت و غبار زدایی کلاس ها و سرویس های بهداشتی  حل کنند و بقیه مشکلات نیز با پی گیری از سازمان های زیربط تا حدود زیادی قابل حل است به شرط اینکه اولیا دانش آموزان به مشکلات بهداشتی مدرسه و دانش آموزان اهمیت ویژهای قایل شوند .
برخی از  استانداردهای مدرسه:
ساختمان و ابعاد کلاس ها :
•    دیوارهای کلاسها باید کاملا خشک ، بدون درز ، صاف و حد اقل تا ارتفاع کف پنجره ها از سنگ مناسب استفاده شده باشد .
•    کف کلاسها ، راهروها و پله ها باید مقاوم ، مسطح و قابل شستشو بوده و لغزنده نباشد
•    سقف کلاسها باید صاف ، بدون درز و شکاف و به رنگ روشن باشد .
•    تابلوکلاس به رنگ سبز و غیر براق بوده و فاصله آن از اولین ردیف دانش آموزان نباید از 20/2 متر کمتر باشد .
•    برای هر دانش آموز در کلاس حد اقل باید 25/1 متر مربع سطح در نظر گرفته شود .
•    حداکثر ابعاد قابل قبول برای کلاس 8 متر طول و 7 متر عرض می باشد .
•    ارتفاع سقف کلاس نباید از 3 متر کمتر باشد .

پله ها :
•    پله های مشرف به پرتگاه در مدارس باید لغزنده نبوده و به نرده مناسب مجهز باشد .
•    حداکثر ارتفاع پله در مدرسه 18 سانتی متر و حداقل عرض آن 30 سانتی متر و طول آن حداقل 30/1 متر باید باشد .
•    ایجاد هرگونه بالکن و تراس مرتبط با کلاس ممنوع است
در و پنجره ها :  
•    در و پنجره های مشرف به فضای خارج برای جلوگیری از ورود حشرات باید به توری سیمی مناسب مجهز باشد
•    پنجره های طبقات فوقانی مشرف به پرتگاه باید دارای نرده محافظ باشد .( از جام شیشه بزرگ استفاده نشود )
آب مدرسه :
•    آب باید گوارا ، سالم و عوامل فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی آن در حد استاندارد های مصوب باشد و مصرف آن عارضه سویی در کوتاه مدت یا دراز مدت در دانش آموزان ایجاد نکند .
•    آب مورد نیاز شرب و سایر مصارف بهداشتی برای هر دانش آموز حد اقل 15 لیتر در روز می باشد .
•    حداقل میزان آب مصرفی برای مدارس شبانه روزی 100 لیتر برای هر نفر در روز می باشد
آبخوری مدارس :
•    آبخوری عمومی مدارس باید دارای شرایط زیر باشد .
•    الف- کف محوطه آبخوری قابل شستشو و دارای شیب کافی و مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد .
•    ب- دیوار لبه آبخوری بایستی از جنس قابل شستشو ( نظیز کاشی ) بوده و دارای شیب مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد .

•    ج- دیوار اطراف آبخوری از جنس قابل شستشو ( مانند کاشی ، سرامیک ، سنگ و ... ) باشد .
د- آبخوری عمومی دانش آموزان باید با شیر های مناسب یا آب
 سرد کن مجهز گردد .
•    ه – آبخوری باید خارج از سرویسهای بهداشتی و با رعایت شرایط بهداشتی و با قاصله حد اقل 15 متر احداث گردد .
•     برای هر 45 نفر یک شیر آبخوری باید پیش بینی شود و ارتفاع شیر آن متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی ( 100-75 سانتی متر ) از سطح زمین باشد .

سرویس های بهداشتی :
    الف – توالت ها :
    توالت ها باید دارای شرایط بهداشتی باشند .
    تعداد توالت ها در مدرسه به ازای هر 40 نفر حد اقل یک چشمه توالت می باشد .
    دفع فاضلاب بایستی بصورت بهداشتی باشد .
    مناطقی که سیستم دفع فاضلاب ” اگو ” ندارند ، دفع فاضلاب به چاههای جاذب و یا سپتیک تانک طبق اصول بهداشتی باید انجام گیرد .
    حجم سپتیک تانک یا چاه فاضلاب با توجه به ظرفیت مدرسه محاسبه و تعیین می شود .
    ب – دستشویی ها  :
    دستشویی ها باید دارای شرایط بهداشتی باشند .
    در مدرسه به ازای هر 60 نفر یک دستشویی باید در نظر گرفته شود .
    ارتفاع دستشویی ها متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی ( 75-60 سانتی متر ) از سطح زمین باشد .


گروه های هدف این متن آموزشی :
1-    مادران دارای کودک زیر 7 سال
2-    مربیان مهدهای کودک
3-    معلمین و مدیران دوره ابتدایی
4-     رابطین بهداشتی

منابع استفاده شده در تهیه این متن آموزشی :
1- مجموعه کتب آموزش بهورزی – قسمت بهداشت دهان و دندان – سال انتشار 1384 دفتر سلامت دهان و دنان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزسکی